Elvis has just left the building - Reisverslag uit Memphis, Verenigde Staten van Lieke en Peter, Martie en Rob - WaarBenJij.nu Elvis has just left the building - Reisverslag uit Memphis, Verenigde Staten van Lieke en Peter, Martie en Rob - WaarBenJij.nu

Elvis has just left the building

Door: Lieke & Peter, Martie & Rob

Blijf op de hoogte en volg Lieke en Peter, Martie en Rob

02 Juni 2009 | Verenigde Staten, Memphis

Hallo allemaal, hierbij weer even een berichtje uit de USA. Inmiddels is het dinsdagmiddag en hebben we 2 dagen Nashville en 2 dagen Memphis erop zitten. Bloedheet gehad, 30-35 graden. Zaterdag zijn we van Chattanooga naar Nashville gereden, met uiteraard een omweg via Lynchburg waar zich de Jack Daniels whiskeyfabriek zich bevindt. We hebben daar een uitgebreide (gratis) rondleiding gehad over het terrein en door de distilleerderij, erg leuk maar helaas geen neut aan het eind: de county waarin Lynchburg ligt is een "dry county" wat inhoudt dat er geen sterke drank geschonken mag worden! Jack Daniel's whiskey mag er alleen onder de noemer souvenier verkocht worden (maar dus niet gedronken!). Het stadje wordt met name veel bezocht door motorrijders, wat een enorme motor (Harley) show tot gevolg heeft.
Zaterdag in Nashville de Wildhorse Saloon bezocht en daar wat gegeten, grote tent waar countrybands optreden en je tussendoor ook kan line-dansen (als je dat wilt, wij dus niet). Zondag de Country Music Hall of Fame bezocht en aansluitend de RCA studio waar in de afgelopen 50 jaar honderden (duizenden?) country-hits opgenomen zijn (Elvis, Dolly Parton, Everly Bothers, enz). Daarna het Ryman Auditorium bezocht, dit is het gebouw waar vanaf de jaren 20 de Grand Ole Opry show via de radio uitgezonden werd. Als je daar opgetreden had dan was je iemand in country-land. De laatste jaren wordt de Grand Ole Opry vanuit een splintenieuw complex aan de rand van de stad uitgezonden. 's-Avonds gegeten in het Nashville Palace, een leuke C&W tent om de hoek van ons hotel waar live opgetreden werd door Amy Benton, een locale bekendheid met een mooie stem, we hebben haar CD gekocht.
Maandag naar Memphis, van de country naar de blues. 's-Middags met een leuk trammetje naar Sun studio gegaan, de plek waar Elvis in 1954 werd ontdekt toen hij een plaatje voor zijn moeder op wilde nemen. Vele andere bekenden hebben hier hun eerste nummers opgenomen (o.a. Johnny Cash, Roy Orbison, Jerry Lee Lewis), daarna naar het Rock & Soul museum. 's-Avonds gegeten in de Bluesclub van B.B. King.
Dinsdagochtend vroeg naar Graceland waar het al vroeg druk was. Een ongelooflijk commercieel bedrijf waar filmen in ieder geval verboden was. Wel erg leuk om allemaal te bekijken, je hebt er al wel veel over gehoord maar als je het zelf ziet is het wel indrukwekkend.
Daarna doorgereden naar het Stax museum, op de plek waar vroeger de Stax studio stond (o.a. Otis Redding, Sam & Dave, Booker-T). Weer een hoop geleerd over de geschiedenis van de Amerikaanse muziek.
Morgen verlaten we Tennessee en gaan we naar Vicksburg in Mississippi.

• 03 Juni 2009 - 06:59

Zoë, Puck En Wim:

Klinkt allemaal erg leuk.
    Zie we dat ze daar erg veel C&W hebben terwijl wij hier veel C&A hebben. Geen idee of er veel verschil tussen zit.
    Drukke bedoeling bij Elvis, best wel jammer anders hadden jullie stiekum een bot mee kunnen nemen voor de honden.
    Lijkt me erg leuk trouwens het hele gebied daar, klinkt erg vrolijk.
    Nu naar de Mississippi, ik lees het wel weer.

Weer een geval van Mexicaanse griep in Nederland, dit maal niet iemand die in Mexico was geweest, maar ze was op vakantie in de VS geweest, dus wees verstandig en blijf zoveel mogelijk binnen.

Nu de huishoudelijke mededelingen:
    De groeten aan,
    Pia en Ben in Den Haag
    Caren in Den Helder
    Ivo in Eindhoven

En natuurlijk niet te vergeten jullie daar in de VS veel plezier!

• 03 Juni 2009 - 08:23

Tineke:

Ik hoor de muziek al, laat me meevoeren op het ritme, en onderga alle indrukken.......... het lijkt me geweldig daar!! Marian en Jurgen zijn veilig terug uit Mexico. Geen griep binnen 1300 km. wel alle hotels dicht en overgebracht naar een 5 sterren hotel, was niet verkeerd. Groeten van Loes en Theo Ophorst, Loes is 65 geworden.
    Ga zo door en blijf genieten!!!!

• 03 Juni 2009 - 13:14

Jan En Hannie:

nou volgens mij hebben jullie het prima naar je zin de foto's zeggen al genoeg al had ik wel verwacht dat Rob even mee had gedaan met line dansen nog veel plezier en geniet ervan

• 03 Juni 2009 - 15:08

Jeroen Van Niel:

Hoi jullie allen,

Wat een hoop info voor het thuisfront. Als ik dit zo lees heb ik zelf ook veel zin om snel weer een tripje naar de USA te maken.

Geniet er nog even van.

Grtz Jeroen

• 04 Juni 2009 - 17:01

Joke En Wim:

He He! eindelijk eens een reactie op jullie heerlijke vakantie, zien dat jullie lekker genieten en heel veel dingen meemaken,zoe tezien en te horen is het een hele andere reis dan die van Carla en Rene.
    verder nog heel veel plezier nog.
    Hartelijke groeten Joke en Wim